Hold nu fast hvor har jeg lært meget… men øv hvor ville jeg ønske, at jeg havde vist mange af disse ting før jeg startede. Især bureaukrati og ikke mindst skat har gjort det første år til en hård prøvelse.
Det har flere gange fået mig til at overveje, om jeg bare skulle opgive og lukke biksen igen. Nye tiltag der gør det lettere for mine kunder, gør det mere indviklet for mig grundet skat og bureaukrati. Jeg har i den grad oplevet at det har bremset min udvikling.
Hverdags eksempel på ægte bureaukrati der kunne spares væk…
Eks. mente skat, at når jeg havde solgt en vare fra mit private hjem via MobilePay, så skulle jeg lave en håndskrevet faktura og give kunden med i hånden. Til trods for at både kunden og jeg selv har et bilag på MobilePay, der kan trækkes ud og sendes som dokumentation… men ak, det havde jo et ikke et fortløbende fakturanummer…
Det handler ikke om at ville snyde, det handler om at tingene bliver gjort ALT for indviklede og meget unødvendigt indviklede. De få ordre jeg fik ind på dem måde, er ikke svære at bogføre ellers.
Konsekvensen er, at jeg har måttet droppe MobilePay betaling i døren, til kundernes store overraskelse.
Dog var årets julegave da jeg fik brev fra skat om, at de havde gennemgået min forretning og ikke fundet noget uhensigtsmæssigt. Dejligt, men tænk hvor meget de kunne have sparet sig selv. Jeg har omsat for lidt under 50.000 kr., så det er jo ikke en formue jeg MÅSKE kunne have snydt skat for.
Jeg holder skansen og takker min revisor og satser på, at køre biksen videre i 2018.
Januar udsalg på plakater coming up her.
Læs også: De ting jeg gerne ville have vist inden jeg fik CVR nr.