Fornyelse kun for fornyelsens skyld


Normalt prøver jeg at holde mig fra at tale dårligt om andres design og idéer, fordi jeg godt ved at jeg ikke selv er verdensmester. Men i dette tilfælde, har vi er godt klassisk eksempel på “if it is not broken, don´t fix it” som jeg ikke bare kan ignorer.

lehnsgaardgammelt

Det drejer sig om Lehnsgaard Rapsolies nye logo og etiket design. Og iøvrigt også etiketter til deres andre produkter.

Først må jeg sige at jeg er fan, kæmpe fan af Lehnsgaards produkter, og jeg har dem altid stående fremme i mit køkken fordi de er lækre, og netop fordi de har et lækkert design.

Det design de har haft i de sidste mange år, er lavet af et bornholmsk reklamebureau, som for længst havde indset, at rundkirker, siluetter af Bornholm og andre cliche elementer, ikke gør noget godt for et logo. Man har virkelig udviklet og arbejdet med mange bornholmske produkter, så de er blevet stilrene, tidløse, æstetiske og klassisk lækre. Især de mange gourmet produkter som Bornholm er så kendt for. Og sådan bør det forblive og sådan var det tilfældet med Lehnsgaard Rapsolie.

Men ak, en person vis navn jeg ikke vil nævne i denne artikel, mente åbenbart at Lehnsgaards logo og design ikke symboliserede Bornholm nok. Hvilket er ret ærgerligt for jo det gjorde det. Og det stod faktisk med store fede bogstaver “Bornholm”, og de fleste forbrugere kan jo heldigvis godt læse. Og så var designet FLOT! Rigtig flot og noget man ville have stående fremme. Det indikerede gourmet og høj kvalitet.

Nogen fik overbevist ejeren af Lehnsgaard om, at de da skule have nyt logo og etiketter. Og der er helt sikkert postet en masse penge og arbejde i projektet, som måske kunne være brugt på konstruktiv produktudvikling istedet for. I den fine artikel jeg læste om projektet i Bornholms Tidende, stod der at ejeren havde været betænkelig, og at det havde taget lang tid at overbevise ham om det nye logo… det tror jeg på…

Det nye logo og design
Ak hvor skal jeg begynde? Man har valgt en underlig vesternfont (skrifttype), og så har man klasket en siluet af en rundkirke hen over, og bom så har vi fandme et godt bornholmer logo! Og ja det er selvfølgelig et København reklamebureau, der har stået for det nye design. Nu kan hele verden se at produktet kommer fra Bornholm… Kønt er det desværre ikke. Og man har valgt at toppe det med billig look over dem alle: GULDTRYK. Hvilket nok også har sat etikketprisen op til det dobbelte. En pris som jo nok ryger oven i produktet. Det eneste gode, der er at sige, om det nye design er, at tegningerne af indholdet faktisk er flot lavet… Men ud over det, synes jeg altså at det er et tilbageskridt for et ellers stilrent og flot produkt…

Jeg kommer nok stadig til at købe den lækre rapskimolie fra Lehnsgaard, for det er en djævelsk god olie… Men flasken kommer ikke længere til at stå på ærespladsen i mit køkken, den bliver gemt væk, og olien hældt på en neutral karaffel… Måske gemmer jeg et par af de gamle flasker, og hælder olien over på dem, så jeg helt nostalgisk kan se på det gode gamle design, der forsvandt uden der var behov for det.

Kære læser, lad dette være en tankevækker, hvis noget er godt som det er, så er der ikke nogen grund til fornyelse. Heller ikke selvom en emsig designer RIGTIG gerne vil prøve at komme med et nye design, som vedkomne kan putte i sin portefølje…

Lehnsgaards flotte gamle logo og design.
lehnsgaardgammelt1
Det nye logo og design…
lehnsgaardnyt