Google Ad-Words Vs. Facebook annoncering
Er der forskel på de to?
Hvornår skal du bruge det ene og hvornår skal du bruge det andet?
Hvad jeg anbefaler?
Er der forskel på de to?
Kort fortalt, Ja der er stor forskel på, at benytte Google Ad-Words til annoncering og til, at benytte Facebook annoncering.
Når man annoncerer på Google er det typisk til – Det bevidste behov
Dvs. alle de ting jeg bevist leder efter og som jeg godt ved jeg skal bruge. Eks. Kattemad til katten.
Når man annoncerer på Facebook er det typisk til – Det ubevidste behov
Dvs. alle de ting som jeg ikke anede, at jeg stod og manglede, eks. en fed plakat med en kat på.
Fordi:
Når du går på Google og søger efter noget, ved du allerede hvad du vil og hvad du leder efter. Du vil bare gerne finde det nemt. Du er bevist på jagt efter noget og din hjerne er modtagelig for det der kommer.
Når du er på Facebook, er du ikke på jagt efter noget, højst lidt sladder fra dine venner, eller de seneste opdateres fra de sider du følger. Du er ikke i købe-mode og du ikke på jagt efter noget. Din hjerne er doven og tingene skal serveres let.
Hvornår skal du bruge det ene og hvornår skal du bruge det andet?
Her er vi igen ude i det med det bevidste og ubevidste behov.
Har du et produkt, som du ved nogen har brug for og vil søge på. Eks. Kattemad. Så skal du bruge Google Ad-Words OG Facebook Annoncering. Du kan nemlig sagtens sælge kattemad til det ubevidste behov.
Måske vidste dine kunder slet ikke, at deres kat har brug for lige din kattemad. Du kan således sælge til det ubevidste behov, ved at skabe et behov for noget unikt, særligt, bedre, sundere etc.
Har du et produkt, som du med garanti ved, at folk dels ikke kender, og dels ikke har et bevidst behov for, så skal du benytte Facebook Annoncering og KUN det. I hvert fald i starten. Hvis du kan se, at du er ved at få skabt et stort kendskab, eller din katteplakat er blevet så populær, at folk søger på den (tjek din Google Analytics), så kan du rykke over på Ad-Words også.
Hvad jeg anbefaler?
Jeg anbefaler, at du starter ud med Facebook Annoncering, har kan du for meget små midler lave test annoncering og nemt prøve flere målgrupper og detaljer af.
Har du et nicheprodukt, der taler til det ubevidste behov, skal du klappe dig i dine små hænder og være evig lykkelig over, at Facebook annoncering findes. Jeg kender flere, der aldrig har kunnet sælge deres ting før, men som nu, via Facebook annoncering, begynder at få gang i butikken. Netop fordi de sælger et produkt, som folk ikke umiddelbart vidste, at de havde et behov for.
Har du ikke prøvet Facebook Annoncering før, så kast dig ud i det. Du kan lave annoncer for 150 kr., der løber en uge og få nogle brugbare resultater med til, at lave større kampagner. Der er så at sige intet at tabe og alt at vinde.
Brug for hjælp?
Jeg tilbyder gerne min hjælp til en billig pris, for både Facebook generelt og for Facebook annoncering. Kontakt mig, så kan vi tale om hvilket behov eller ubevidst behov I har. 😉