Ja det er faktisk ret enkelt. Alle tests og alle målinger kan faktisk koges ned til NPS, din Net Promotion Score eller Net Promoter Score. Helt kort handler det om:
Vil dine kunder anbefaler dig til andre.
Hvis du har et svar på dette spørgsmål, behøver du så egentlig at vide mere? Nej alle andre målinger er faktisk ikke så vigtige, hvis du bare har dette tal. Også fordi det er universalt og kan sammenlignes med alle andres Net Promotion Score. Og det er jo det interessante.
Hvad går det så egentlig ud på?
Jo kort fortalt så skal dine brugere/gæster/kunder vurderer din virksomhed fra 1-10, om hvor villige de er til at anbefale din virksomhed til andre. Vælger de 1-6 vil de højst sandsynligt ikke anbefale jer, vælger de 7-8 er de forholdsvis passive og ligeglade. Vælger de 9-10 er de gode og glade kunder og vil anbefale jer til andre.
Lad og sige at jeres virksomhed er blevet bedømt således, og ja her regnes kun i procenter:
1 – 4 %
2 – 5 %
3 – 2 %
4 – 2 %
5 – 8 %
6 – 12 %
7 – 14 %
8 – 13 %
9 – 25 %
10 – 16 %
NPS regnes ved at ligge tallene fra 1-6 sammen og ligge tallene fra 9-10 sammen og trække tallet fra 1-6 fra tallet fra 1-10.
Altså her får vi 33 % der trækkes fra 41 % = en NPS på 8.
Er det så godt?
Nej i dette tilfælde er det absolut ikke godt, men heller ikke helt håbløst. Skalaen går fra -100 til 0= dårligt, 0-50= middel til godt og mere end 50= rigtig godt.