I årevis har jeg beundret lækre plakater og sjove koncepter, som folk har udviklet og tit tænkt:
”Øv hvorfor var det ikke mig, der fik den geniale idé”
Jeg har især været vild med landkort plakater med word-clouds, børneplakater med seje dyr, eller andre smukke grafiske plakater med regionale budskaber. Der er også de fede citatplakater og jeg kunne blive ved. Hver gang har jeg tænkt:
”Ej det var jo det jeg skulle have gjort.” Men ak en anden havde allerede taget idéen. Det var heller ikke mig der kom først denne gang.
MEN!
Endelig blev det min tur til, at få en idé som ingen andre havde taget, og det fedeste var, at jeg faktisk fik hele to idéer til grafiske plakater med mit eget koncept. Straks gik jeg i gang med første idé.
KøbenHolmer plakaten.
Og her skylder jeg en stor tak til den journalist inde på Bornholms Tidende, som et utal af gange har brugt ordet ”KøbenHolmer” og derved været med til, at give mig idéen. For ja, hvad er man når man er flyttet fra sin dejlige fødeø til København? Man er selvfølgelig en ”KøbenHolmer”, der elsker, at bo i København, men altid vil have hjertet hjemmet på Ø’n.
Plakaten blev skabt og da jeg selv var absolut primær målgruppe for den, var det meget let at definere, hvem den skulle markedsføres til. Og da men ved Facebook annoncering, kan markedsføre direkte til det ubevidste behov, var planen lagt.
Og det gik rigtig godt. Plakaten blev taget godt imod og salget gik rigtig fint. Jeg var klar til at fortsætte eventyret og lavede straks sjove ordsammensætninger med andre byer og lande og klar til, at indtage resten af Danmark og måske hele verden. Helt ustoppelig! Det kunne ikke gå galt.
Hvor vigtigt det er kende målgruppen
Næste plakat blev så ”KøbenHusianer”. Den måtte da give pote. Men allerede i design processen fik jeg problemer. For jeg kendte ikke nogle ikoniske bygninger eller steder i Aarhus, som århusianerne har et nostalgisk hjemstavnsforhold til. Så her måtte jeg gætte og satse lidt. Mindst lige så svært var det, at finde en god målgruppe. Hvad synes århusianere, der er flyttet til København godt om på Facebook, som minder dem om deres fødeby. Det var en jungle og jeg famlede i blinde.
Jeg udspurgte et par århusianere i mit netværk, men fik aldrig de helt rigtige guldkorn. Jeg forsøgte dog alligevel, at sætte en kampagnen i gang. Den resulterede i nærmest ingen ting. Ikke nogen likes, ikke nogen der synes den var fed og kommenterede på den og absolut INTET salg. Faktisk er denne plakat aldrig blevet trykt, da jeg ret hurtigt droppede kampagnen igen for, at undgå underskud ved at skulle trykke for lille et oplag.
Hvad gik så galt? En bekendt fortalte mig, at århusianere slet ikke har den samme hjemstavnsfølelse som eks. Bornholmere har. Mange af dem vil helst gerne slippe for Aarhus, når de er flyttet til København. Eller også kommer de ude fra en forstad til Aarhus og føler sig ikke som århusianere. Min ”KøbenHusianer” plakat havde faktisk slet ingen målgruppe, intet behov, hverken bevidst eller ubevidst.
Lektie lært. Undersøg markedet meget mere først, også selvom du tror, du har gjort det grundigt…
Næste plakat blev derfor en rettet mod dem jeg kendte bedst, nemlig Bornholmerne. Denne gang mod dem, der stadig bor på øen i form af ”Det Bornholmere Danmarkskort”. Og her kunnet jeg se mønsteret fra første plakat gentage sig. Altså må jeg konstatere, at det lige nu er den målgruppe jeg kender, som skal udforskes. Jeg har to andre plakater i støbeskeen, rettet mod solskinsøen og glæder mig til, at se hvor det går hen af.