Det er det nye sort, at få udarbejdet en Social Media Strategi, og sidder du I en stilling med ansvaret for de sociale medier, så har din chef helt sikkert sagt, at der skal udarbejdes en strategi, for jeres færden på de sociale medier, der skal gælde de næste 3 år. (Eller noget i stil med det)
Hvis man søger job inden for Social Media, vil man også se, at en af de første opgaver man skal løse er, at udarbejde en Social Media Strategi!
Det er super vigtigt at man inden man går i gang med denne opgave, får sat sig ned min sin chef og forklaret ham/hende, at de sociale medier hele tiden er i forandring, og netop derfor er det ikke muligt, at lave en langtrækkende strategi på det område. Man kan ikke sammenligne det med, at lave en generel markedsførings strategi.
Der skal selvfølgelig laves en strategi for det arbejde, der skal udføres på de sociale medier. Det gør du ved at starte med, at definere hvad det egentlig er I ønsker, at opnå ved brug af de sociale medier. Og nej det er ikke nok, at chefen bare synes I skal være på Facebook ligesom alle de andre…
Her er nogle gode råd til hvordan I griber det an:
- Definer et mål. Hvad er det vi vil opnå, salg, kendskab, ekstra service osv.?
- Hvordan måler vi resultatet, og hvad er succeskriteriet?
- Hvem henvender vi os til, klar definition af målgruppen?
- Hvilke sociale medier benytter vores målgruppe, lige nu? (Husk det let kan ændre sig, eks. er de unge vandret fra Facebook til Instagram og Snapchat, og tilbage sidder vi på 30+ og føler os som nogle gamle røvhuller.)
- Hvor mange ressourcer og penge vil vi bruge på de sociale medier?
- Hvordan holder vi os opdaterede med udviklingen på de sociale medier? (Eks. følg med i medierne eller i grupper og på fora omkring sociale medier.)
- Er der noget negativt vi kan risikere ved, at begå os på de sociale medier og er vi rustet til en evt. shitstorm.
- Brainstorm på taktik, hvad kan vi gøre for at opnå vores mål, gerne nogle gode rutiner.
- Når først vi er i gang, hvor kan vi så justere for at komme nærmere målet.
Ting I IKKE SKAL GØRE!
- Lave en plan for hvornår I lægger indhold på de sociale medier, med faste ugedage og tidspunkter. Det må man aldrig gøre! Som Hans Tosti så flot illustrerede da jeg så ham til et foredrag i november 2015, med en kalender med tidspunkter og datoer for opdater på Sociale Medier, der blev brændt med ild.
- Undlade at gøre noget spontant fordi det ikke er en del af strategien. Men SKAL sgu være spontan en gang imellem på de sociale medier, så man er klar til at hoppe med på bølgen når den ruller.
- Ignorer dine bruger og følgere så de ikke får respons, ikke føler sig hørt og mister lysten til at interagere.
Hvis du som Social Medier medarbejder kan få disse ting på plads, og overbevise din chef om, at en decideret langsigtet markedsføring strategi vil være et selvmål af værste skuffe, når det kommer til Sociale Medier, så har du en chance for at få succes med dit social medier arbejde.
Mere fra samme skuffe? Følg med her: https://www.facebook.com/linedesigndk